Fortsätt till huvudinnehåll

Vecka 35

Trevlig söndag på er!

Jag kommer lägga ut veckobrev här på bloggen på fredagar har jag tänkt. Mycket är fortfarande nytt för mig och därför blir den kommande veckans planering lite mer övergripande över ämnena och kan komma att ändras på vissa punkter. Då jag undervisar klassen i svenska, matte, engelska, teknik och naturkunskap så är det dom ämnena veckobreven kommer behandla.

Måndag

Svenska:
I svenskan kommer vi bland annat arbeta med materialet "Zick-Zack", bokcirkel, högläsning, tyst läsning.

Matte:
Vi kickade igång matten förra vecka, i den här klassen blir det speciellt då de använder olika böcker. Det kommer bli lite så att jag nu i början får köra genomgång med grupperna varannan gång. I veckan fick tex. 5orna sätta igång med en uppgift de fick arbeta med tillsammans medan jag körde en genomgång av den nya bocken samt några övningar med 4orna.
Detta fungerade super.
4ornas första kapitel handlar om "talsorterna" medan
5ornas första kapitel går igenom "stora tal"

Vi kommer även i matten ha en resurs inne i klassen vissa lektioner, Razan, som annars är på högstadiet.

Läxa: "Läxa 1" (Fås måndag tillbaka torsdag)

Elevens val:
Under måndagen kommer klassen få välja val inför Elevens val, dessa kommer vara:
Teori
Idrott och hälsa 
Slöjd
Bild

Jag kommer finnas på valet Idrott och hälsa

Tisdag

Engelska
Vi har startat igång projektet "Newspaper" och kommer fortsätta med detta några veckor framöver. Eleverna har fått en planering över hela projektet som ni kan kolla igenom.

Läxa: glosor (fås tisdag, glosförhör tisdagen efter)

Svenska

Matte

Onsdag

Teknik (Varannan vecka med mig, varannan vecka Bild med Anny) Denna vecka bild


På onsdag kommer kulturskolan kl. 10.00 och är där för att inspirera och visa upp deras verksamhet

Läxhjälp kl. 13.30-15.00

Torsdag

Engelska
Project "Newspaper"

Matte

No
Jag ska gå mina första "NTA" kurser vecka 37, så innan dess läggs tid till övriga ämnen här, vilket får arbetas ikapp senare

Svenska
Förhoppningsvis får vi på bibliotekstiden böcker för bokcirkeln på torsdag. I bokcirklarna kommer eleverna vara uppdelade i grupper och inom gruppen läsa samma bok. Denna ska läsas som läxa, men även diskuteras och arbetas med på svenska lektionerna. Läxdagar för bokcirkeln kommer.


Bibliotekstid för 4-5orna är torsdagar kl. 09.35

Fredag

OBS: jag är ledig denna fredag, vikarie för mig är Inga-Lill "Plupp" 

No/So (varannan vecka No med mig, varannan So med Anny)

Matte/So (varannan vecka Matte med mig, varannan So med Anny)

Svenska 


Som sagt, mer detaljerad planering kommer när alla ämnena dragit igång.

Ha en fin söndag!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

SOMMARLOV 🌈

Halloj allihopa! Jag vill bara tacka alla elever och vårdnadshavare för ett riktigt roligt läsår. Tusen tack för alla fina blommor, presenter och framförallt fina ord jag fick på skolavslutningen. Ha nu ett underbart sommarlov så ses vi igen 19/8 Kram Lisa 

Sista veckan 🌞

Halloj! Nästa vecka är det sista veckan för läsåret. Jag kan inte förstå hur fort det gått! Lite info:  👉 Måndag-tisdag: Vanliga dagar 👉  Onsdag: Allaktivitetsdag på Limedsforsens idrottsplats (eleverna får med sig info-lapp idag) 👉 Torsdag: Sista dagen vilket innebär röja klassrummet, rensa bänk och skåp samt ha en sista mysig dag tillsammans.  Skolavslutning i Lima kyrka 18.00,  samling på skolan 17.30 Jag vill också meddela er alla att jag kommer ta över nuvarande 3or nästa år och att dom tillsammans med 4orna kommer bli en ny 4-5a till hösten, vilka jag blir klassföreståndare för. Vilka ämnen jag kommer ansvara för är inte klart. Ha en trevlig nationaldag och till femmorna önskar jag en riktigt nice klassresa till Stockholm! 🌼

Vecka 22 och 23

Vad händer i veckan? 👋Särskilt för dessa veckor: 👉 Vecka 22 är det studiedag måndag och tisdag. Eleverna går som vanligt på onsdag, röd dag torsdag och lediga fredag.  👉 Vecka 23 är det vanliga dagar måndag, tisdag och onsdag, röd dag på torsdag och lediga fredag. 👉 På tisdag 4/6 åker F-6 på workshop i Malung med kulturskolan. Vi åker buss dit och hem och är tillbaka lagom till lunch.  ! Sista tillfället för bibliotek blir sista dagen, 13/6. Eleverna kan däremot ta med sig böcker de vill lämna tillbaka vilken dag som helst. Om böcker ska lånas över sommaren behöver de "lånas om" och detta görs då på torsdagen 13/6, Hälsningar Marlene  📌Övrigt: Läxhjälp  onsdagar 13.30-15 Bibliotek  torsdagar 09.35 UG  onsdagar och torsdagar 13.30-16.30 Kör  i Lima kyrka på onsdagar: slut för denna gång, startar igen 3/9 🍎Svenska 👉 Språkskrinet Kap. 5 "Överraskningen" 💡 Läxa: ingen mer svenskläxa för terminen Läxförhör:  Prepositioner _________________